LEREN BUITEN DE KLAS


Als je al wat hebt rondgezocht naar informatie over TSO- of BSO-richtingen, dan heb je wellicht al horen praten over “de GIP”. GIP is een afkorting, die staat voor “geïntegreerde proef”.

Via de GIP krijg je de kans om een uitdagende opdracht uit te voeren in een levensechte omgeving.

Wie de richting Toerisme en Wereldoriëntatie volgt, zal niet enkel een gidsoefening bedenken en uitschrijven, maar ze ook effectief op het terrein uitvoeren.
Zo stellen de leerlingen Vrije Beeldende Kunst hun creatieve werkjes tentoon, niet op school maar bijvoorbeeld in het museum van de stad Diest en begeleiden de leerlingen van Thuis- en bejaardenzorg als vrijwilligers een echte zorgvakantie van hulpbehoevende vakantiegangers. Opdrachten uit het leven gegrepen!

Zodra je in het zesde jaar in het TSO zit of in het zesde en zevende jaar in het BSO is de GIP de gelegenheid om te tonen wat je geleerd hebben tijdens je boeiende jaren op onze school. We kijken daarbij niet alleen naar de kennis die je opgedaan hebt, maar ook naar de manier waarop je aan de slag gaat, hoe je communiceert en in hoeverre je klaar bent om je beroep uit te oefenen. En zoals het ook in de “echte” wereld gebeurt, zullen het niet alleen onze leerkrachten zijn die je beoordelen, maar zorgen wij voor een heuse jury met specialisten uit de regio.

Niets zo boeiend als je opgedane kennis te kunnen gebruiken in het echte leven. Net daarom kijken onze leerlingen uit de TSO-en BSO-richtingen elk jaar opnieuw uit naar hun stage.

Ellen, een leerling uit 7 Kinderzorg vertelt: ‘Ik had wel wat ervaring met baby’tjes want mijn zus heeft een dochtertje van 8 maanden, maar toen ik de kribbe voor het eerst binnenstapte, besefte ik pas welke grote verantwoordelijkheid ik zou dragen.
Die kleine, weerloze wezentjes, daar zou ik voor instaan: ze eten geven, verzorgen, ermee spelen, … ik zag het helemaal zitten!
De andere verzorgsters gaven me tips maar lieten me zelfstandig werken en dat vond ik fijn. Ik kon de kindjes goed troosten en bracht ze aan het lachen. Ja, ik voelde dat dit echt iets voor mij was.’

De leerkrachten-stagebegeleiders selecteren de stageplaatsen in functie van de vaardigheden en de ervaringen die de leerlingen moeten opdoen. Ze zorgen voor een gevarieerd aanbod zodat we maximaal kunnen inspelen op de interesses en behoeften van onze leerlingen. Zo komen ze natuurlijk in contact met heel wat beroepen en ontdekken ze wellicht wat ze later graag willen doen of net niet!

In elke leerling zit ondernemingstalent! Dat trachten we eruit te halen in de leeronderneming.
De leeronderneming is een échte onderneming aangepast aan de opleiding, opgericht en beheerd door leerlingen. Van idee tot praktische uitwerking… alles wordt door hen bepaald. Er komt heel wat bij kijken: financiën, aankoop, verkoop, boekhouding, prijs bepalen, winkel inrichten, publiciteit maken en nog veel meer. Het is een doeltreffend samenspel van kennis, vaardigheden en attitudes.

Kelly legt uit: ’Ik ben blij dat ik mijn attest Bedrijfsbeheer op onze school kan behalen en bovendien op een leuke en praktische manier. We hebben met de klas een echt kapsalon geopend en we beheren dit zelfstandig. We ontvangen de klanten, verzorgen hun kapsel maar staan ook in voor de boekhouding, regelen de stock, enz… Nu weten we wat er allemaal komt bij kijken en dat is echt wel meer dan haarkappen alleen.
Een heel avontuur, die leeronderneming, maar liever dat dan een saaie, theoretische cursus!’

Een echte on-the-job-training, de betrokken leerlingen worden grondig voorbereid op de arbeidsmarkt!